KÖZÖSSÉG - ÉLMÉNY – TUDÁS
Gyermek és ifjúsági kulturális, nem formális,
informális fejlesztő programok Mezőberényben
EFOP-3.3.2-16-2016-00106
Az Orlai Petrics Soma Könyvtár, Muzeális Gyűjtemény és Művelődési Központ a „KÖZÖSSÉG - ÉLMÉNY - TUDÁS Gyermek és ifjúsági kulturális, nem formális, informális fejlesztő programok Mezőberényben” című pályázatát az EFOP-3.3.2-16 Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért elnevezésű felhívásra nyújtotta be 2016 őszén. A benyújtott pályázatunk pozitív elbírálásáról 2018 januárjának első napjaiban kaptunk tájékoztatást, ennek értelmében a tervezett tevékenység megvalósítására 24 994 411 Ft-ot használhatunk fel 2018. július 1. és 2019. december 31. között. A támogatás mértéke: 100%.
A fenti összeget a programok megvalósítására, anyagok, eszközök beszerzésére, az oktatók (pedagógusok és szakemberek) tiszteletdíjára lehetett felhasználni a pályázati kiírásban és a megkötött támogatási szerződésben elvárt módon. A projekt megkezdése előtti félévben a dokumentumok áttekintésével, aktualizálásával, foglalkoztunk. Likviditási terv készült. Ezt követően került sor a partnerekkel való egyeztetésekre, a foglalkozások résztvevőinek, pedagógusainak kijelölésére, a legnagyobb beszerzések lebonyolításához az árajánlatok (mindenhez 3 db és 2 db ún. indikatív árajánlat) bekérése. Szerződéseket kötöttünk a foglalkozást megvalósítókkal, beszállítókkal. Beszereztük a foglalkozásokhoz szükséges eszközöket, anyagokat: számítógépet, monitorokat, laptopokat, varrógépeket, szegőgépet, textileket, fonalakat, papírokat, kézműves anyagokat, korongozókat, stb.. Az irodaszerek beszerzése is megtörtént adott időszakban.
A tevékenység rövid bemutatása: A KÖZÖSSÉG - ÉLMÉNY - TUDÁS Gyermek és ifjúsági kulturális, nem formális, informális fejlesztő programok Mezőberényben EFOP-3.3.2-16 projekt lehetőséget biztosít:
- a kulturális és oktatási intézmények közötti kapcsolatok aktívabbá tételére,
- az oktatási, nevelési feladatokat megerősítő tehetséggondozó, felzárkóztató, kompetenciafejlesztő foglalkozások megtartására közösségi, kulturális élményt nyújtó programok keretében, amelyekkel az egész életen át tartó tanuláshoz való pozitív attitűd kialakulása prognosztizálható,
- a résztvevők megismerjék a helyi kulturális intézmény nyújtotta közösségi, infrastrukturális lehetőségeket.
Fejlesztés célok az óvodában:
Könyvtárban, múzeumban és a művelődési központban megtartott kulturális órák és témanapok keretében, az előzetes ismeretekre alapozva: környezettudatos magatartás szemléletének kialakítása, a gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlődésének biztosítása, az életkori, az egyéni, és az eltérő fejlődési ütem sajátosságainak figyelembe vételével, finommotorikus mozgások fejlesztése, a lakóhelyhez való kötődés kialakítása, a népi kultúra megismertetése, a helyi nemzetiségi kultúra elemeinek megismerése.
A fejlesztés célok általános iskolában felső tagozatos gyermekekkel:
- témanapok, táborok, foglalkozássorozatok, tehetséggondozó kiscsoportos foglalkozások és művészeti csoportok keretében
- gyermek kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia fejlesztése
- együttműködési készséget (önismereti, társas kultúra) fejlesztő tréning
- régészeti, helyismereti, környezetvédelmi témájú programok, amelyek a magyar, történelem, biológia, földrajz tananyaghoz, és a meglévő ismeretekhez illeszkednek
Alsó tagozatos gyermekekkel a gyakorlatközpontúság szellemében:
- versenyek - vetélkedők, tábor, témanapok, havi szakkör keretében
- finommotorikus képességek,
- anyanyelvi, természettudományos, esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség kompetenciák fejlesztése
A fejlesztés célok középiskolában:
- ifjúsági vállalkozói kompetencia fejlesztése, együttműködési készséget (önismereti, társas kultúra) fejlesztő tréning
- tehetséggondozás kiscsoportos foglalkozások keretében, kifejezetten a továbbtanulást segítő, támogató céllal
- tábor, témahetek megvalósítása, amelyek a tananyaghoz, meglévő ismeretekhez illeszkednek, az ismeretbővítés mellett a pályaorientációt is szolgálhatják
Programok
Óvodás korosztály
- Mesélj nekem! – kulturális óra – könyvtár
- Népi kultúra, élő néphagyomány. - kulturális óra – muzeális gyűjtemény
- Papírkézművesség - témanap – művelődési központ
Általános iskolás korosztály
- Együttműködési tréning – műhelyfoglalkozás – művelődési központ
- Ifjúsági vállalkozói tréning – műhelyfoglalkozás– művelődési központ
- Foltvarrás – foglalkozássorozat– művelődési központ
- Népi kultúra, élő néphagyomány – kulturális óra a muzeális gyűjtemény
- Évszakok (ősz, tél) – témanap – a könyvtár
- Origami és papírkézművesség – foglalkozássorozat– művelődési központ (Murony)
- Origami és papírkézművesség – foglalkozássorozat– művelődési központ (Bélmegyer)
- Papírkézművesség általános iskolásoknak – foglalkozássorozat– művelődési központ
- Kézműves tábor – művelődési központ
- Selyemfestés havi szakkör – művelődési központ
- Tavasz, húsvéti ünnepkör, nyár – témanap - könyvtár
- Csipkekészítő havi szakkör – művelődési központ
- Mazsorett művészeti csoport – művelődési központ
- Meskete verseny, vetélkedő – könyvtár
- Mesekosár kulturális óra – könyvtár
- Kreatív kézműves szakkör foglalkozássorozat – művelődési központ (Murony)
- Kreatív kézműves szakkör foglalkozássorozat– művelődési központ (Bélmegyer)
- Agyagos kör - heti szakkör – művelődési központ
- Mese habbal – kulturális óra - könyvtár
- Népi kézműves mesterségek – foglalkozássorozat– művelődési központban (Murony)
- Népi kézműves mesterségek – foglalkozássorozat– művelődési központ (Bélmegyer)
Művészeti iskola
- Népi ének oktatás – heti szakkör –művelődési központ
- Néptánc tábor – tábor- –művelődési központ
- Mazsorett koreográfia oktatás – heti szakkör – művelődési központ
Középiskolás korosztály
- Sajtóműhely – foglalkozássorozat– művelődési központ
- Együttműködési tréning – műhelyfoglalkozás– művelődési központ
- Ifjúsági vállalkozói tréning – műhelyfoglalkozás– művelődési központ
- Gyöngyékszer készítő – heti szakkör – művelődési központ
- Képzőművészeti felzárkóztató és tehetségfejlesztő szakkör –művelődési központ
- Papír kézművesség - témanap – művelődési központ
- Agyagos kör – heti szakkör – művelődési központ
- Család és helytörténeti tehetséggondozó műhely – művelődési központ
- Film és történelem - témanap, témahét – művelődési központ
A program lezárását követően 5 éves fenntartási időszak következik, amikor is minden korosztály számára kötelező legalább egy tevékenységet folyamatosan biztosítsunk.
A pályázat benyújtásakor megfogalmazott célokat elértük.
A programokba a vállalt indikátorokat – a programokba bevont résztvevők - teljesítettük. Az oktatási intézmények szakemberei megismerték a kulturális intézmény nyújtotta szolgáltatások oktató, nevelő munkában való beépítésének hasznosságát. A közös munka már érezteti az eredményét, az oktatási intézményekkel szorosabbra fűztük a kapcsolatrendszerünket és vannak a projektet követően – a kötelezőkön túl is – folyamatosan fenntartható foglalkozások.